fa فرهاد حسن زاده - انتشارات سیاوشان

فرهاد حسن زاده

فرهاد حسن زاده

نویسنده

فرهاد حسن زاده،  زاده 1341 در آبادان است. جنگ ایران و عراق (1980-1988) او را از زادگاهش که در منطقه جنگی بود آواره کرد. او قبل از اینکه نویسنده شود، مشاغل مختلفی را انجام داد. اولین کتاب او به نام ماجراجویی روباه و زنبور (به فارسی: ماجرای روباه و زنبور)، در سال 1991 در شیراز منتشر شد. او بعداً به تهران نقل مکان کرد.

از او بیش از ۸۰ عنوان کتاب برای کودکان و نوجوانان منتشر شده است که شامل رمان، داستان کوتاه، افسانه، فانتزی، طنز، زندگی نامه و شعر می شود. او همچنین در مطبوعات کودک و نوجوان از جمله «سروش نوجوان»، «سروش کودک»، «آفتابگردان»، «کیهان بچه ها» همکاری داشته است. او عضو «انجمن نویسندگان کودک» و عضو هیئت مدیره بوده است. حسن‌زاده علاوه بر نویسندگی به کار مطبوعاتی نیز پرداخته است. سال‌هاست که داستان‌های کوتاه و نوشته‌های طنز او خوراک نشریات کودک و نوجوان بوده و بارها مورد تشویق و تقدیر جشنواره‌های مطبوعات قرار گرفته است. او پانزده سال پی‌درپی عضو تحریریه هفته‌نامه «دوچرخه» ضمیمه روزنامه همشهری بود تا اینکه در اواخر سال ۱۳۹۶ بازنشسته شد
بسیاری از کتاب‌های این نویسنده به زبان‌های انگلیسی، اسپانیایی، عربی، روسی، چینی، سوئدی، کره‌ای، مالایی، ترکی استانبولی، ارمنی، ترکی آذربایجانی و کردی ترجمه شده و برخی در حال ترجمه هستند.

Routledge Companion to International Children’s Literature کار او را «متمایل به سبک کلاسیک» در مقابل پست مدرن توصیف می‌کند. نوشته های او اغلب به موضوع جنگ و به ویژه تأثیر آن بر غیرنظامیان می پردازد. او یک موضع صلح طلبانه و اومانیستی دارد. موضوعات دیگر عبارتند از مهاجرت، بی خانمانی و زندگی در شهرک‌های حلبی نشین. شخصیت‌های او گاهی در حاشیه قرار می‌گیرند، و او اغلب به تابوهای اجتماعی مانند تجاوز جنسی و سوء استفاده جنسی می‌پردازد، موضوعاتی که به ندرت در دیگر رمان‌های فارسی به آن پرداخته می‌شود.
در رمان «هستی» او به تقابل بین سنت و مدرنیسم در جامعه‌ی ایران می‌پردازد و به نقش دختران در تعیین سرنوشت خود اهمیت ویژه‌ای می‌دهد.

او برنده جوایز کتاب بسیاری از جمله چندین جایزه کتاب سال ایران شده است. او نامزد ایرانی جایزه یادبود آسترید لیندگرن در سال‌های 2017 و 2018 و 2023بود. او در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰ به مرحله‌ی نهایی (شورت‌لیست) جایزه «هانس کریستین اندرسن» راه یافت و دو بار لوح سپاس این جایزه را دریافت کرد. رمان «هستی» او برنده چندین جایزه شده است: برنده جشنواره ای که نوجوانان داوری کردند، جایزه نقره ای جشنواره لاک پشت پرنده و بهترین کتاب سال از طرف شورای کتاب کودک.

آثاری از فرهاد حسن زاده که توسط انتشارات سیاوشان منتشر شده اند: